آمارها نشان میدهد الگوهای رفتاری مصرفکنندگان و شیوههایی که برای خرید برمیگزینند، طی چند سال اخیر کاملاً تغییر کردهاست:
اهمیت ارتباط با مشتری در تکرار خرید؛ یک شیوه تضمین جریان درآمدی ثابت برای شرکت، داشتن مشتریان وفادار است و به همین دلیل است که حفظ مشتریان از ارکان مهم برنامههای بازاریابی شرکتها است. به نظر میرسد مشتریان نیز نسبت به رفتارهای یک شرکت برای حفظ مشتری حساستر شدهاند. تنها در مدت هشت سال از سال 2005 تا 2013 تعداد مشتریانی که تنها به سبب خدمات پس از فروش ضعیفتر، تولیدکننده دیگری را ترجیح دادند (Brand Switching) و محصول جایگزینی را خریداری کردند، از 34% به 66% افزایش یافته است.
استفاده گسترده مصرفکنندگان از وسایل ارتباطی؛ وجود ابزارهایی مانند تلفنهای هوشمند و تبلتها که مصرفکنندگان زمان زیادی از روز را صرف کار با آنها میکنند و عموماً طیف گستردهای از فعالیتهای روزانه خود را به کمک آنها انجام میدهند، به فرصتی طلائی برای سازمانها تبدیل شدهاند تا به این ترتیب ارتباط خود را با مشتریان گسترش داده و فعالیتهای بازاریابی خود را مبتنی بر شبکههای اجتماعی برنامهریزی کنند. 85% از شرکتکنندگان در یک بررسی اعتقاد داشتند ابزارهای همراه (تلفن هوشمند و تبلت) جزء اصلی در زندگیهای امروز هستند، 89% این ابزار را پلی ارتباطی با آن چه در دنیا میگذرد میدانستند و اعلام کردند که به صورت متوسط 3 ساعت و نیم از روز را صرف کار با این ابزار میکنند.
رفتار خرید آنلاین؛ مشتریان ساعتهای بیشتری را صرف بررسی آنلاین محصولات و خرید از فروشگاههای اینترنتی میکنند، در حالی که پیشتر چنین بستری برای فروش وجود نداشت. 91% از افرادی که در یک بررسی شرکت کرده بودند، اعتقاد داشتند جستجوی آنلاین پیرامون ویژگیهای محصول موجب میشود اعتماد بیشتری نسبت به خرید خود داشته باشند.
چنین تغییراتی وم ایجاد تجربه شخصی برای تک تک مشتریان در طراحی محصول (متناسب با سلیقه آنها) و ایجاد ارتباطات نزدیکتر را ایجاب میکند و در نهایت منجر به تغییراتی در ارتباطات داخلی شرکت ارائه دهنده کالا/ خدمات نیز خواهد شد. واحد بازاریابی و فروش میبایست تعاملات بیشتری با هم داشته باشند، چرا که مسئولین فروش نقطه تماس شرکت با مشتری نهایی هستند در صورتی که متخصصین بازاریابی به شدت نیازمند شناخت مشتریان هستند و شناخت بهتر رفتارها، علائق، ترجیحات و الگوهای مصرفی مشتری تنها با بهبود تعاملات امکانپذیر خواهد بود. این شناخت میتواند مربوط به هر حوزهای باشد؛ از طراحی محصول گرفته تا نحوه ارائه آن و شیوهای که معرفی آن را تأثیرگذار خواهد کرد، همه اطلاعاتی هستند که مبنای بسیار خوبی جهت بهبود عملکرد شرکت میشوند.
نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری ابزاری است که با همین هدف طراحی شدهاست: ایجاد جریان اطلاعاتی میان واحدهای بازاریابی و فروش و بهبود تعاملات این دو در فرایندی یکپارچه برای مدیریت ارتباط با مشتری. در شیوه سنتی کسبوکار، متخصصین بازاریابی مسئول برنامهریزی برای جذب مشتریان بالقوه هستند که در اصطلاح به آن ایجاد سرنخ (Lead Generation) میگویند. مسئولین فروش نیز در نهایت مشتری را تا مرحله فروش پیش میبرند که در اصطلاح به آن انجام فروش (Closing Deals) گفته میشود. با این حال تغییرات الگوهای رفتاری مصرفکنندگان و شیوههای خرید موجب شده در کسبوکار امروز، یکپارچگی نیازی ضروری برای چنین فرایندی باشد و استفاده از نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری بدون شک راهکاری مناسب برای مواجهه با این چالش است. این نرمافزار به شما کمک میکند:
مبتنی بر تحلیل گزارشهای فروش به تفکیک بخشبندیهای مختلف مشتری که خروجی نرمافزار است، عملکرد فروش خود را پایش کنید؛ بدانید مشتریان شما در چه بازه سنی بودهاند؟ در کدام منطقه (جغرافیایی) بودند؟ چه جنسیتی داشتند؟ در چه بازه زمانی بیشترین فروش انجام شدهاست؟ چه قدر طول میکشد تا یک مشتری بالقوه محصول شما را بخرد؟ و بسیاری پرسشهای دیگر که مبنای مناسبی برای انجام اقدامات لازم در صورت نیاز برای بهبود عملکرد خواهند بود. نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) راهکاری است برای پاسخ به چالشی که برآمده از تغییر الگوهای رفتاری مصرفکنندگان است. این راهکار با ایجاد جریان اطلاعاتی و بهبود تعاملات، طیف گستردهای از امکانات را در اختیار شما قرار میدهد و تیمی یکپارچه از کارکنان شما میسازد که با شناختی عمیقتر از مشتری، فعالیتهای بازاریابی و فروش را در راستای نیازهای مشتریان برای تحقق بهترین ارتباط با مشتری شکل میدهند.
درباره این سایت